Pozycjonowanie, a Google Ads

W pewnym momencie rozwoju globalnej sieci internetowej, jej nieodłącznym elementem stała się wyszukiwarka od firmy Google, która stała się najpopularniejszą i najczęściej odwiedzaną witryną na całym świecie. Nic więc dziwnego, że pozycjonowanie jest najczęściej automatycznie łączone z wyszukiwarką Google. Przedsiębiorstwo to, wprowadziło do swojego flagowego produktu wiele pobocznych, takich jak Google Ads. Czym jest i jak wypada w porównaniu z pozycjonowaniem?

Pozycjonowanie i Google Ads – definicje

Pozycjonowanie – zbiorczy termin, na który składa się grupa pomniejszych zadań, których realizacja ma zwiększyć widoczność (pozycje w rankingu) konkretnej strony w wyszukiwarce Google. Polskim synonimem do tego słowa stało się SEO (ang. Search Engine Optimatization).

Google Ads – system reklamowy, przygotowany przez firmę Google, który umożliwia wszystkim użytkownikom wybicie się w rankingach wyszukiwania konkretnych fraz kluczowych np. pozycjonowanie stron Poznań, rzecz jasna za odpowiednią opłatą. Dawniej usługa Google Ads znana była jako Google AdWords.

Pozycjonowanie stron – plusy i minusy

Każdy kij ma dwa końce – podobnie jest z procesem pozycjonowania strony internetowej. Warto więc spojrzeć, jakie plusy ma do zaoferowania pozycjonowanie stron:

  • Długotrwałe działanie – pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, którego efekty widać bardzo długo. Dzieje się tak głównie ze względu na fakt, że strony, które znajdują się wysoko w rankingach wyszukiwania, są odwiedzane przez wiele osób, co Roboty firmy Google odczytują jako umacnianie się strony.
  • Budowanie świadomości marki – zarówno wśród nowych jak i tych lojalnych klientów. Rzecz jasna, warto poprzeć ten efekt dobrze zarządzanymi mediami społecznościowymi.
  • Zdobywanie nowych klientów – co zwykle w 50% zawdzięcza się przypadkowi. Nowy klient, który wprowadzi w wyszukiwarkę daną frazę, np. Pozycjonowanie stron Poznań, nie ma świadomości, że może trafić na tę konkretną firmę – najczęściej klika na jeden z pięciu dostępnych linków, dzięki czemu może trafić do konkretnego przedsiębiorstwa, zajmującego się daną branżą.

Do wad tego rozwiązania należy zaliczyć:

  • Brak gwarancji działania – niestety, Internet jest mocno przesycony wszelkimi możliwymi informacjami, przez co nikt nie jest w stanie zagwarantować, że pozycjonowanie przyniesie efekt. Rzecz jasna, bez pomocy profesjonalistów prawie na pewno się nie uda – będą o wiele skuteczniejsi. Jednak nigdy nie można mieć stuprocentowej skuteczności zwrotu inwestycji.
  • Czas trwania procesu – jest to kolejny, spory minus, z którym trzeba się liczyć przy wyborze tego typu rozwiązania. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem długotrwałym, na który można przeznaczyć o wiele więcej czasu, pieniędzy i energii, niż na początku się wydaje.
  • Brak szczegółowych statystyk – rzecz jasna istnieją różnego rodzaju wtyczki czy programy, które badają ruch na stronie internetowej, ale są one zwykle efektem prac zewnętrznej firmy i niestety, najczęściej są one udostępniane za opłatą.

Google Ads – wady i zalety

Podobnie sprawa ma się z Google Ads. Do wad tego rozwiązania zalicza się:

  • Nie płacisz – nie istniejesz – podstawowa i bardzo duża wada korzystania z systemu Google Ads. W przypadku, gdy konto użytkownika jest puste, lub zaczyna brakować na nim środków, Google stopniowo (lub od razu) przywraca stronę w dalekie rejony wyszukiwania.
  • Konfiguracja – tworzenie kampanii reklamowych nie należy do najprostszych zadań. Efektywne prowadzenie działań marketingowych w narzędziu Google Ads nie jest intuicyjne i łatwo zepsuć efekt, którego się oczekiwało.
  • Potencjalne problemy z konkurencyjnością – w przypadku, gdy firma, która dopiero wchodzi na rynek, stawia na Google Ads jako główne narzędzie reklamowe, może się srogo przeliczyć. Konkurencja nie śpi i również korzysta z tego typu rozwiązań, nie wyłączając wielkich firm i przedsiębiorstw e-commerce.
    Zalety:
  • Szybkie dotarcie do potencjalnych klientów – najważniejszym argumentem, przemawiającym za tym rozwiązaniem jest jego natychmiastowe działanie. W porównaniu z pozycjonowaniem stron, jest to proces błyskawiczny, a efekty są widoczne już po pierwszych dniach prowadzenia kampanii.
  • Precyzyjne określenie grupy docelowej – dzięki Google Ads łatwiej dotrzeć do interesującej firmę, bloga, osobę prywatną czy sklep, grupy docelowej. W menu tworzenia kampanii Google Ads istnieje możliwość określenia dokładnego profilu osoby, której ma się wyświetlić reklama – płeć, wiek, zainteresowania, obszar i wiele, wiele innych.
  • Szczegółowe statystyki – dzięki funkcjom, które towarzyszą narzędziu Google Ads, można w bardzo łatwy sposób dotrzeć do statystyk, dzięki którym analizująca je osoba dowie się, jakie efekty przyniosły działania reklamowe przy pomocy systemu.

About the Author

You may also like these