Polska zajmuje 24 miejsce w rankingu zaawansowania cyfrowego w Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że nie potrafimy, jako społeczeństwo efektywnie korzystać z internetu. Dlatego bardzo istotną sprawą jest umiejętność podsunięcia internaucie pod sam nos treści, której poszukuje. Temu służy między innymi pozycjonowanie stron internetowych. Jeśli widzisz w tym szansę dla siebie – zapraszam do lektury!
Co to jest pozycjonowanie i czemu ma służyć?
Każdy twórca lub właściciel strony internetowej marzy, aby w szybkim tempie przyniosła mu ona sławę, rozgłos i pieniądze. Nie jest istotne, czy jest to blog o hodowli rybek, sklep internetowy z gadżetami do wózków dziecięcych, czy kanał na YouTube o malowaniu pejzaży akwarelą. I prawdopodobnie każdy z nich poniesie klęskę, jeśli nie potraktuje serio kwestii pozycjonowania i optymalizacji swojej strony internetowej.
Pozycjonowanie strony to nic innego, jak nasze zabiegi na zwiększenie liczby użytkowników trafiających na stronę bezpośrednio z wyników wyszukiwania, czyli ruchu organicznego. Pierwsza strona wyników wyszukiwarki to prawie 90% ruchu organicznego, druga to już tylko 9%, a następna… to już nieistotne. Krótko mówiąc – strona ma być dobrze widoczna i zajmować wysoką pozycję w rankingu Google.
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na kilku elementach:
- funkcjonalność techniczna strony
- optymalizacja u poprawność treści zamieszczonych na stronie
- zoptymalizowana i przejrzysta budowa strony
- dostosowanie do odbioru na urządzeniach mobilnych.
Znawcy tematu oczywiście oburzą się na tak płytki podział, jednak dla osób niezajmujących się na co dzień zagadnieniami SEM, SEO i optymalizacją w ogóle, nie będzie to sprawiało różnicy.
Jak to wygląda w praktyce – czyli, co to są słowa kluczowe
Każde pozycjonowanie strony internetowej zaczyna się od określenia słów kluczowych. A słowa kluczowe to te, które użytkownicy wpisują w okno przeglądarki szukając określonej informacji. Im lepiej dopasowane słowa kluczowe, tym wynik wyszukiwania pewniejszy. Główne typy to słowa brandowe, główne, i typu long tail. Dla początkujących właścicieli witryn internetowych istotne będą słowa brandowe, czyli te z nazwą ich firmy, oraz typu long tail. Long tail, czyli długi ogon, to słowa doprecyzowujące poszukiwany produkt. Na przykład „gadżet do wózka dziecięcego w kształcie kwiatka”.
Jedna przestroga. Słowo kluczowe bezwzględnie musi być dopasowane i odnosić się do celu poszukiwań. Próba zwabienia lub przechytrzenia potencjalnego odbiorcy skończy się brakiem konwersji i finalnie obniżeniem wartości w rankingu Google.
Czy jakość publikowanych na stronie materiałów mam znaczenie?
Początkowo jakość materiałów, jakie krążyły w internecie była daleka od ideału. Byle jakie teksty, kiepskiej jakości filmy, nieczytelne zdjęci. Kto tylko miał ochotę mógł wrzucić do sieci c popadło. Liczyła się ilość przesyłanego materiału, a nie jego jakość. W owych czasach wystarczyło, dla przykładu 500 razy wpisać frazę lokalną pozycjonowanie stron WWW Poznań, aby zachęcić roboty Google do zaprezentowania odpowiedniej witryny. Wszystkiemu, w okolicach lutego 2011 roku, kres położyła Panda. Ściślej mówiąc algorytm Panda Google. Stało się tak w imię walki z bałaganem, wszechogarniającym spamem oraz publikacjom kiepskiej jakości treści internetowych.
W dzisiejszych czasach wymagania są już nieco wyższe. Nawet najprostsze teksty presell page, potocznie zwane preclami, przeznaczone wyłącznie dla robotów wyszukiwarek muszą mieć przyzwoitą formę i składnię. Ich wartość merytoryczna jest raczej niewygórowana, ale przy ich „produkcji” obowiązuje poprawność językowa i logika wypowiedzi.